Portal bezpiecznego e-biznesu

Kiedy produkt jest niezgodny z umową?

 Kiedy produkt jest niezgodny z umową?

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Gdy towar zamówiony przez internet nie spełnia naszych oczekiwań, stajemy przed istotnym pytaniem: „Czy mamy podstawę by go reklamować?”. Odpowiedź nie zawsze jest jednoznaczna. Warto poznać warunki, jakie dana sytuacja musi spełnić, abyśmy mogli dochodzić swoich uprawnień wynikających z prawa do reklamacji.

Kiedy produkt jest niezgodny z umową?

Pytanie zawarte w tytule mogłoby równie dobrze brzmieć: „Kiedy można reklamować produkt?”, gdyż jedynie w przypadku stanu niezgodności towaru z umową przysługuje nam takie uprawnienie. Pomocna może okazać się definicja przedstawiona w ustawie o prawach konsumenta z 2014 roku:

Towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego:

1) opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi – również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji;

2) przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.

Pierwszy element definicji odnosi się przede wszystkim do cech przedstawionych w opisie produktu dostępnym np. na stronie internetowej sklepu internetowego. Jeżeli wymienione przymioty towaru przedstawione w opisie na stronie sklepu są zgodne z faktycznie otrzymanym produktem, to można stwierdzić, że jest on zgodny z umową. Definicje pojęć tj. funkcjonalność, kompatybilność czy interoperacyjność możemy odnaleźć w ustawie o prawach konsumenta.

Punkt drugi cytowanego przepisu odnosi się już do nieco innej materii. Dotyczy on indywidualnych ustaleń pomiędzy sprzedawcą oraz konsumentem. Jeżeli konsument zawierając umowę poinformował sprzedawcę, że chce dany produkt wykorzystać do konkretnego celu, to niemożność zastosowania go w taki sposób uważana będzie za niezgodność umową. Należy pamiętać, że ustalenia niezawarte bezpośrednio w umowie (np. w korespondencji mailowej) również stanowią jej elementarną część i mogą być brane pod uwagę przy rozstrzyganiu kwestii zgodności z umową.

Do innych istotnych elementów wskazywanych przez ustawodawcę należy również dołączenie do produktu odpowiednich akcesoriów lub instrukcji obsługi, bez której normalne użytkowanie nie będzie możliwe. Kolejną kwestią jest zgodność jakości i cech produktu z publicznymi zapewnieniami sprzedawcy lub osób działających w jego imieniu. Chodzi tutaj przede wszystkim o cechy prezentowane w kampaniach reklamowych, które mogą np. przedstawiać produkt jako przydatny do określonej funkcji.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej aspekty jesteśmy w stanie stwierdzić, czy w naszym przypadku produkt może być reklamowany z powodu niezgodności z umową. Przede wszystkim powinniśmy odróżniać niezgodność produktu z umową od naszej subiektywnej opinii czy nieuzasadnionych konkretnymi przesłankami oczekiwań. W tym drugim przypadku możemy skorzystać co najwyżej z prawa do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od dostarczenia do nas produktu.

Źródło zdjęcia: Image by tonodiaz on Freepik

Komentarze

‹ Poprzedni artykułCzym jest współczesny content marketing? Jak wspiera firmy? Następny artykuł ›Koniec dropshippingu? – Nowy projekt Unii Europejskiej

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się