Portal bezpiecznego e-biznesu

Co warto wiedzieć na temat dostawy przedmiotu zamówionego przez Internet?

 Co warto wiedzieć na temat dostawy przedmiotu zamówionego przez Internet?

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Wiele osób uważa, że zakupy internetowe kończą się wraz z przyciśnięciem przez nie przycisku potwierdzającego zakup i zapłatę. Zapominają, że kolejnym elementem jest dostawa zakupionych przez nich rzeczy, z którą wiążą się pewne zasady oraz niebezpieczeństwa. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania związane z dostarczeniem towaru.

Co warto wiedzieć na temat dostawy przedmiotu zamówionego przez Internet?

Kto ponosi odpowiedzialność za zgubienie lub uszkodzenie przesyłki?

Sprzedawca, z wyjątkiem sytuacji, gdy zamawiający wybierze inną firmę kurierską niż ta, którą zaproponował sprzedawca.

Czy zamawiający musi sprawdzić przesyłkę po jej dostarczeniu? W jakim czasie musi to zrobić?

Nie jest do wymagane, lecz zalecane, w szczególności jeśli opakowanie jest uszkodzone. Po sprawdzeniu rzeczy od razu przy jej odbiorze i stwierdzeniu uszkodzenia należy spisać protokół szkody, zachować jego kopię i odmówić przyjęcia przesyłki. Jeśli opakowanie nie zawiera uszkodzeń – na sprawdzenie przesyłki zamawiający ma 7 dni od jej dostarczenia. Jeżeli stwierdzi uszkodzenie, może zażądać spisania protokołu przez przewoźnika.

Co jeśli protokół nie zostanie spisany?

Nie uchybia to możliwości skorzystania z uprawnień z tytułu rękojmi, ale może to znacznie utrudnić reklamację towaru.


W jakim okresie można dokonać reklamacji z tytułu rękojmi?

W całej UE okres rękojmi wynosi nie mniej niż 2 lata. Dodatkowo w Polsce w przypadku, gdy wada ujawni się w ciągu roku od odebrania rzeczy, ciężar udowodnienia, że towar w chwili zakupu był wolny od wad ciąży na sprzedawcy.

Czy dostawca może zostawić paczkę pod drzwiami lub u sąsiada?

Praktyki takie są niezgodne z prawem. Jeśli paczka zgubi się, to sprzedawca jest zobowiązany zwrócić koszty zakupu, chyba że zamawiający wybrał przewoźnika niezależnie od sprzedawcy- wtedy odpowiedzialność ponosi firma dostarczająca paczkę.

Czym jest prawo do odstąpienia od umowy?

To możliwość odstąpienia od umowy bez konieczności podania przyczyny w ciągu 14 dni od otrzymania zakupionego na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedmiotu. Istnieją jednak sytuacje, gdy odstąpienie nie jest możliwe na przykład, gdy przedmiot wykonany był dla zamawiającego na zamówienie lub przedmiot sprzedaży łatwo się psuje. Chęć odstąpienia od umowy należy zgłosić sprzedawcy i odesłać towar w ciągu 14 dni od jego zgłoszenia. Odsyłane produkty powinny być odpowiednio zabezpieczone i odesłane na adres wskazany przez sprzedawcę w postanowieniach dotyczących zwrotów.

Kto ponosi odpowiedzialność za zgubienie lub uszkodzenie przesyłki zwrotnej?

Jeśli zamawiający skorzystał z usług przewoźnika zalecanych przez sprzedawcę, to odpowiedzialność ponosi sprzedawca. W pozostałych przypadkach odpowiedzialny jest przewoźnik. Istotne jest, aby zachować potwierdzenie wysyłki dla celów dowodowych.

Kto ponosi koszty przesyłki zwrotnej?

Koszty te ponosi kupujący o ile sprzedawca właściwie poinformował go o kosztach zwrotu, lecz często oferują oni klientom bezpłatny zwrot.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułUODO rozwiewa wątpliwości Ministerstwa Cyfryzacji w sprawie koronawirusa Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się