ING Bank Śląski informuje o nowej fali oszustwa. Oszuści kopiują kartę SIM ofiary, a następnie przechwytują wszystkie jej połączenia i SMSy (w tym kody autoryzacyjne!), które powinny dotrzeć do posiadacza karty. W ten sposób oszuści mogą potwierdzać transakcje, czy zmienić hasło do bankowości. Poniżej opis działania oszustów oraz zalecenia co robić w celu uniknięcia oszustwa.
SIM Swap – przekręt, w którym oszuści przejmują kartę SIM i dostają się do konta bankowego
Oszust, aby wyrobić kopię Twojej karty SIM u operatora, potrzebuje najpierw szeregu informacji o Tobie: imię, nazwisko, numeru PESEL, nazwisko panieńskie matki. Z pozyskanymi danymi oszust udaje się do operatora i pod pretekstem np. utraty telefonu wyrabia duplikat karty SIM.
W tym momencie Twoja oryginalna karta SIM, zostaje odcięta od sieci komórkowej. Brak zasięgu, brak możliwości wykonywania lub odbierania połączeń i wiadomości. Od tej pory wszystko, co się miało dostać na Twój numer telefonu, trafia do oszusta - na telefon z duplikatem karty.
Wcześniej jednak oszust musi również zdobyć login i hasło do Twojej bankowości. Jeśli mu się to uda, dostanie się do Twoich pieniędzy. Sposobów na przejęcie danych logowania jest kilka. Jeden z najczęściej wykorzystywanych to rozpowszechnianie podrobionych stron bankowości.
Jak się bronić?
Przestrzegaj tych zasad bezpieczeństwa:
- W trakcie logowania nigdy nie poprosimy Cię o podanie pełnego hasła do bankowości. Wpisujesz tylko 5 wskazanych znaków.
- Gdy logujesz się do bankowości, sprawdź w pasku przeglądarki, czy jej adres zgadza się z adresem naszej strony logowania https://login.ingbank.pl/mojeing/app/#login. Jeśli adres jest inny, nie loguj się - nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom nas o tym.
- Zwracaj uwagę na adresy mejlowe, z których otrzymujesz wiadomości. My wysyłamy wiadomości jedynie ze skrzynek z domen @ing.pl oraz @ingbank.pl
- Z rozwagą korzystaj z serwisów społecznościowych. To świetne miejsce dla oszustów do pozyskiwania danych na Twój temat. Nie udostępniaj publicznie danych wrażliwych!
- Pobieraj aplikacje ze sprawdzonych źródeł. Niebezpieczne aplikacje potrafią wykraść ważne dane osobiste.
- Loguj się do bankowości jedynie z urządzeń, które znasz i masz pewność, że nie są zawirusowane.
- Nie otwieraj podejrzanych załączników i linków z mejli, SMS-ów i innych wiadomości.
- Miej zawsze pod ręką numer infolinii banku i operatora komórkowego, aby móc jak najszybciej zareagować w przypadku podejrzanych sytuacji.
Jesteś ofiarą?
Jak najszybciej zadzwoń do banku. Skontaktuj się również ze swoim operatorem komórkowym.